Over de hypotheek heb ik lang na gedacht, en vanwege het "lage" hypotheekbedrag heb ik toch gekozen voor een 10 jaars rente. Het verschil in percentage met een 5 of 6 jaars zou 0.4% zijn, en dan reken ik alleen met de wat bekendere hypotheekverstrekkers want er zijn genoeg nieuwe aanbieders die de markt bestormen. Maar lees de voorwaarden eerst heel goed door, teksten als "de voorwaarden kunnen eenzijdig door de verstrekker worden gewijzigd" komen te vaak voor bij deze snelle jongens.
Even dacht ik nog na over een variabele rente, maar ik heb geen zin om elke maand de rentestanden in de gaten te houden want als de rente ooit weer gaat stijgen zal het niet met een tiende per verhoging gaan. Op het moment zou het acht tiende van een procent in rente schelen wat een verschil per maand zou betekenen van 80 euro. Dat is best veel geld eigenlijk, alleen het verstil wat er netto/maand afgelost moet worden is maar 33 euro. Dit is nog steeds veel geld maar met dit bedrag kan ik wel leven. Geeft je toch een klein beetje zekerheid voor de komende tien jaar. En ik heb de verhalen vaak genoeg gehoord van "ooit stond de rente op 12/13%". Daar gaat het waarschijnlijk nooit meer naar toe, maar reken maar eens voor jezelf uit wat een rentestand van 6% voor je maanduitgaven zou doen. Zes procent is namelijk niet ondenkbaar op de korte termijn.
De tienjaars rente heb ik ook gekozen omdat ik al jaren enkele blogs volg van mensen die bezig zijn hun hypotheek versnelt af te lossen. Perfect leesvoer en een gezonde motivatie om zelf ook eens na te denken nu ik zelf voor die keuze kan staan. Met een simpel excel bestandje zag ik dat het mogelijk moest zijn om deze hypotheek in 10/11 jaar geheel af te lossen. Dit zou meerdere financieele offers betekenen en de geplande verbouwing in de weg staan. Maar de komende tijd wil ik toch structurele plannen opzetten om met het geld wat ik elke maand overhoud twee spaarpotten te vullen welke een verbouw/sparen en de extra aflossingen mogelijk moeten maken. Een verdeling van percentages van deze twee heb ik nog niet helder. Toekomst plannen....
| Annuïteitenhypotheek | Aflossingsvrij |
| € 179.400 | € 0 |
| 3,7%, 10 jaar vast | € 0 |
Totaal: € 179.400,-
Rente per maand € 553,-
Extra aflossingen:
| Datum: | Bedrag |
| 01 september 2014 | € 0 |
| 01 november 2014 | € 0 |
Totaal afgelost: € 0.000,00 (inclusief dagrentes door aflossingen)
Bruto hypotheekrente dat we hebben bespaard door extra aflossingen: € 0.000,00
Geen opmerkingen:
Een reactie posten